Vuonna 1965, vain 17-vuotiaana, Fred DeLuca avasi ensimmäisen ravintolansa Connecticutin osavaltiossa Yhdysvalloissa, tuolloin vielä nimellä Pete’s Submarine. Jo tuolloin hän rakasti käsintehtyjä, täytettyjä leipiä, ja näki niissä mahdollisuuden rahoittaa opintonsa. Asiakkaat jakavat intohimon yksilöllisesti valmistettuihin leipiin. Kysyntä lisää ravintoloita kohtaan kasvoi ja Fred DeLuca päätti tarjota ideansa myös muille yrittäjille franchising-järjestelmän kautta.
Tämä oli maailman suurimman pikaruokaketjun alku.
Subway®-ravintoloita on nykyään maailmanlaajuisesti noin 37 000.
MAAJOUKKUEPELAAJA JONAS HOFMANN
Jonas Hofmann on jalkapalloammattilainen, joka omistaa yhdessä kumppaninsa kanssa kolme Subway®-ravintolaa.
”Subwayn kanssa panostat maailmanlaajuisesti tunnettuun brändiin ja todistettuun franchising-konseptiin. Hyödyt monien, menestyneiden ravintoloitsijoiden kokemuksista ja saat apua kaikissa tilanteissa ja kysymyksissä. Myös markkinoinnin alueella Subway ottaa franchising-omistajilta paljon työtä pois. Voimme kuitenkin tuoda omat ideamme esille, esimerkiksi kuponkikampanjoiden kautta. Ja tuote puhuu puolestaan; Subway® maistuu yksinkertaisesti loistavalta, se on tuoretta ja yksilöllistä. Voin vain suositella franchising-järjestelmää.”
MIKKO SANTTILA
Oltuaan 20-vuotta töissä pörssiyrityksessä, Mikko Santtila kaipasi elämäänsä uusia tuulia. Mikon vaimo oli huomioinut, että Tuusulasta puuttui kokonaan Subway ravintola, ja ehdotti Mikolle uran vaihdosta Subway-yrittäjäksi. Tutkittuaan ajatusta tarkemmin, alkoi yrittäjyys tuntua oikealta ratkaisulta.
KAROLIINA JA JUSSI PIETIKÄINEN
Karoliina ja Jussi Pietikäinen aloittivat Subwayn® franchising-yrittäjinä 12 vuotta sitten.
Nyt yhteensä seitsemää ravintolaa luotsaava pariskunta näkee franchising-yrittäjyyden hyvänä tapana aloittaa yrittäjyys, varsinkin kun kyseessä on Subwayn kaltainen hyvä ketju.